Generation ”Sömnlös”

Är insomni både den nya tidens kvinnosjukdom och en starkt bidragande orsak till det ökande antalet separationer och skilsmässor som vi ser. Vi är ju egentligen det som kallas ”The Lucky Generation” – friskare, rikare och mer självständiga än någon generation före oss varit men särskilt lyckliga verkar vi tyvärr inte vara. Däremot sömnlösa.

Den nya sömnlösheten

Till en början trodde Ada Calhoun att det bara var hon som led av den typ av sömnsvårighet som hon hade. Det var omöjligt att släppa allt och koppla av i tillräcklig utsträckning för att kunna somna. När väl Ada hade somnat så vaknade hon upp igen och tankarna fortsatte mala. Vad borde hon ha gjort/hunnit med eller vad borde hon inte ha gjort? Det slutade aldrig.

Varför kände hon sig så orolig och misslyckad när hon ju faktiskt var framgångsrik?

Ada förstod efter en tid att hon inte var ensam och började att undersöka hur vanligt det var med den typ av sömnlöshet. Hon pratade med hundratals kvinnor i fyrtio- och femtioårsåldern de sa alla samma sak; de kände sig så tyngda av allt ansvar så att det gick ut över sömnen. Kvinnornas berättelser och beskrivningar blev underlag för Ada Calhouns bok Why we can’t sleep: Women’s new middle crisis.

Samstämmiga beskrivningar

Kvinnornas berättelser var väldigt samstämmiga, de hade så mycket på sina axlar. De jobbade oftast heltid, hade barn och hem som tog mycket tid och kanske också föräldrar som börjat ställa krav på hjälp och avlastning. Samtidigt var det inte ovanligt att de beskrev att de brottades med tankar på om livet verkligen blivit så som de föreställt sig det och om de verkligen tagit till vara på alla chanser och möjligheter.

Kvinnorna kände ofta även att det fanns en självklar förväntan på att de skulle känna sig tacksamma, de hade ju allt!

Meditera, slappna av och var tacksam för det du har, det var något de ofta möttes av när de pratade om sina problem. Men dom var inte lyckliga. Dom kände sig utarbetade, alltid upptagna och stressade. Det ledde ofta till att de började fundera över vem de var och om de verkligen hade gjort rätt val i livet. Vissa var övertygade om att de misslyckats och att de definitivt borde ha kunnat göra med sina liv. Problem- och frågeställningar som inte funnits hos tidigare generationer.

Generation X woman

Det här är en generationsfråga förstod författaren. Generation X (kvinnor födda 1965-1980) har en helt ny typ av medelålderskris. Inte speciellt förvånande att vi ligger vakna, livet och tankarna rusar snabbare och snabbare.

När författaren träffade sin psykoterapeut Deborah Luepnitx beskrev hon det så här:

”I Generation X ser jag en total utmattning. De känner sig skyldiga för att de gnäller, eftersom det är fantastiskt att ha haft alla de valmöjligheter deras egna mammor inte haft, men valmöjligheter gör inte alltid livet lättare. Möjligheter skapar press. Det är klart vi vill ha dem men det oändliga antalet val gör livet mer komplicerat. Så många medelålderskvinnor ifrågasätter sina liv och sina val.”

Farligt för hälsan

Det är långt ifrån så att det bara är jobbigt att ligga där i sängen med malande tankar och vara helt slut dagen därpå, långvarig sömnlöshet är dessutom farligt. Långvariga sömnproblem ökar risken för ett antal olika sjukdomar, så man ska definitivt ta problemet på allvar. Några av de sjukdomar som forskare menar att det finns en ökad risk för är alzheimers, diabetes, cancer, hjärtsjukdomar och stroke. Margaret Thatcher och Ronald Reagan pratade ofta (och framhöll det som något positivt!) om att de bara som fyra-fem timmar per natt. Båda drabbades av alzheimers.

En annan kanske inte direkt farlig risk är att suget efter snabbmat ofta ökar markant. Det är inte bra för hälsan (eller beachkroppen!) och bidrar i sin tur att man blir ännu tröttare.

Vad gör jag åt det?

Ett vanligt svar på lösning är att försöka meditera men om man känner sig stressad, har tusen tankar i huvudet och nästan har svårt att sitta still så är kanske inte meditation något man känner kommer att funka. Det finns vissa enkla tips som t ex att inte dricka kaffe efter 15.00, ha så låg belysning som möjligt under hela kvällen men framförallt lämna mobilen utanför sovrummet och så vidare men har man riktiga sömnproblem behövs troligtvis något mer än så. Sömntabletter kan kanske kännas frestande för att orka med men är definitivt inte något man ska använda under en längre period. Det som många förespråkar är kognitiv terapi men prata med en läkare om vad som är bäst för dig.

Konsekvenser i relationen

Hur lätt är det att vara den där pigga, glada mamman (eller pappan) och härliga partnern när man inte sover? Det är inte bara svårt, det är omöjligt! Så ta itu med problemet, för din egen skull och för relationens.

Ja, livet är bitvis tufft. Inte nog med att vi ska prestera på ett heltidsjobb, vi ska dessutom prestera både som mamma eller pappa och partner. Förväntningar på en fungerande relation och krav på jobbet blir omöjliga att leva upp till om man inte får en kontinuerlig nattsömn. Det är inte för inte som det är med obefintlig eller avbruten sömn användes som tortyr i svunna tider.

Läs gärna mer om sömn i vår faktaartikel om sömnproblem.

Endbright tipsar om Välmående rådgivning – för dig som behöver råd och stöd för att orka ta dig genom din separation. Vi har även rådgivare som är särskilt inriktade på sömnproblem.