Vi välkomnar en ny samarbetspartner och expert!

Låt oss presentera mäklartjänsten Norban och Endbright’s nya boendeexpert Vanja Wikström Malmsäter. Norban är mäklaren som utmanar branschen och gör det enklare, bättre och mindre stressigt att köpa och sälja bostäder. Med Vanja som Endbright’s nya boendeexpert kommer du som medlem få ta del av praktiska tips, råd och verktyg att ha med sig oavsett om du står inför, under eller efter en separation och ska sälja eller köpa ny bostad. Denna vecka kommer Vanja och Norban till att dela med sig av artiklar, checklistor, talks och mycket med med sina bästa boendetips! Häng med, och läs gärna mer i vår intervju med Vanja nedan! 

Varför valde du och Norban att bli en del av Endbright?

Precis som ni på Endbright jobbar för att en tuff situation i livet ska bli enklare, vill vi förbättra upplevelsen av att köpa eller sälja en bostad. Att göra en bostadsaffär innebär väldigt ofta en hel del stress och vi flyttar ofta på grund av förändringar i livet. Ibland är det positiva förändringar; man kanske har hittat en sambo, ska få tillökning eller fått ett nytt jobb. Och Ibland är det tråkiga omständigheter som skapar behovet av att köpa eller sälja en bostad; som en separation eller till och med dödsfall.

Eftersom vi har en gemensam värdegrund så känns det helt rätt att samarbeta för att förenkla livet för alla som genomgår en eventuellt jobbig period i livet.

Vad kan våra medlemmar förvänta sig?

Man kan förvänta sig att vi kommer göra så mycket vi kan! Tillsammans med er kommer vi bidra med expertis inom bostadsrelaterade frågor, skapa artiklar och checklistor och vara med på webinar. Men framför allt kommer vi vara en trygg och flexibel partner för alla som behöver hjälp med att köpa eller sälja bostad.

Vilka frågor brinner du för?

Jag brinner för att på ett enkelt och smidigt sätt hjälpa människor med sin bostadsförsäljning. Särskilt vid en separation är det extra viktigt för mig att båda parter känner sig lika mycket hörda och delaktiga i de beslut som ska tas. Ett vanligt problem när två parter ska sälja en bostad är att det oftast är en av parterna som är drivande och den som har mest kontakt med mäklaren. Vilket kan resultera i att den andra parten kan känna sig åsidosatt. På Norban kan vi ge våra kunder helt nya möjligheter när det kommer till just transparens och kommunikation – det kan jag verkligen brinna för.

Vid de tidigare tillfällen jag hjälpt människor som ska separera att sälja deras gemensamma bostad så har det oftast varit en ganska känslig situation och i många fall är själva försäljningen inte en lustfylld process. Man längtar kanske inte efter att ta hem flera olika mäklare som tar ens tid i anspråk. I vissa fall kan det vara så känsligt att inte ens båda parter vill närvara samtidigt. Särskilt när beslutet att separera alla gånger inte är ett gemensamt beslut så kan det kännas extra svårt att genomföra en försäljning. Den ena parten kanske inte heller vill flytta från sin nuvarande bostad men att det helt enkelt är ett måste på grund av ekonomiska skäl.

Berätta om Norban!

Norban är en ny typ av mäklare som lugnar ner bostadsköpet och försäljningen genom att komplettera Hemnetpubliceringar med sin egen marknadsplats Pre-Market. Här kan bostadsägare själv publicera sin bostad med vår app i god tid innan det blir akut att sälja. Man kan då kolla av och följa intresset för sin bostad, få en indikation på vad den kan vara värd och hur lätt den kommer bli att sälja. Lite mer än 50% av alla bostäder vi säljer sker på Pre-Market, då en bostadsägare har fått ett bud som de accepterar innan Hemnet.

Arvodena är mycket lägre än hos vanliga mäklare också. Som säljare betalar du ingenting om din bostad säljs på Pre-Market. Då betalar istället köparen arvodet om 30 000 kr. Väljer du att gå vidare till öppna marknaden, alltså Hemnet, så betalar du som säljare arvodet. Då också 30 000 kr.

Man kan säga att vi kombinerar det bästa från traditionellt mäkleri med nya digitala möjligheter. Som mäklare på Norban sköter jag allt man förväntar sig av en mäklare, och lite till. Men vår modell och teknik gör mig och alla mina kollegor mycket mer effektiva så att jag kan fokusera mer på försäljning och kundkontakt än att jaga nya kunder. Många tänker att det låter för bra för att vara sant, men det är det förstås inte – bara en smartare affärsmodell.

 Vad är dina bästa tips för någon som skiljer sig eller befinner sig i ett uppbrott och ska sälja en gemensam bostad?


Det är alltid en bra idé att bestämma så mycket som möjligt innan försäljningen har dragit igång och stressnivåerna ökar. Prata igenom vilket pris som är accepterat försäljningspris, när inflyttning kan ske som tidigast, hur kommunikation med mäklare ska gå till, om ni vill sälja på Pre-Market eller öppna marknaden och om ni vill ha bokningsbara visningar eller öppna visningar.

Även om det inte känns jättekul, så försök även att engagera er städning och styling, alternativt kan ni anlita en stylingfirma inför fotograferingen. Det kanske känns kämpigt i nuläget, men det kommer att ge en snabbare försäljning och ett högre slutpris vilket kommer att ge bättre förutsättningar för att köpa ny bostad!

 När kan våra medlemmar vända sig till er?

Man kan alltid vända sig till oss om man vill ha hjälp och råd i samband med både köp och sälj av bostad. Vi kan hjälpa att hitta en ny bostad bland våra mängder av bostäder, men också guida igenom hur vi på ett så smidigt sätt kan förbereda och göra dem redo för en försäljning. På Norban gör vi det enkelt att vara till salu! Utöver det så ställer vi mer än gärna upp som bollplank i vilka bostadsrelaterade frågor som helst. Vi är tillgängliga nästan dygnet runt via vår chatt på webben!