Att hantera sitt arbetsliv i skuggan av en tuff skilsmässa eller separation kan vara svårt. Vi har samlat några tips för hur du kan förhålla dig! Endbright har även skrivit många artiklar om arbetsgivares ansvar vid livskriser, specifikt skilsmässa och separation, läs gärna mer om detta ämne!
Förtroende
Kommunikation och transparens är viktigt, och det är en förutsättning för att skapa förtroende både för dig själv och gentemot andra. Börja med de du känner att du litar på i din omedelbara närhet och ta successivt små steg i att öka på din kommunikation kring den situation du befinner dig i.
Stöd
Du kommer behöva stöd från dina kollegor, medarbetare, ledning eller närmaste chef. Du kommer behöva deras empati och support, och att de förstår hur en person påverkas av en kris. Om man exempelvis har en riktigt dålig dag, eller inte har mer filter än att man visar sig ledsen eller sårbar på jobbet, så kommer man behöva deras förståelse. Det kan vara klokt att flagga för, eller att ge de som arbetar nära, en head’s-up kring läget eller var man befinner sig, rent emotionellt. Och, var inte rädd att be människor om hjälp. Att be om hjälp är en styrka, inte en svaghet, och de flesta som möts av dessa fångar ofta situationen med värme och förståelse.
Samarbete
Att öppna upp för samarbete och hjälp i teamet kan vara en bidragande faktor till ett bättre resultat, ett bättre genomförande av en viss uppgift på jobbet. Delade upplevelser kan vara givande både för dig och för de runtomkring dig. Våga öppna upp och släppa in fler i ditt arbete i skuggan av din situation.
Styrka
Bara för att man delar, ber om hjälp eller är öppen med sin situation betyder det inte att man är svag, tvärtom. Inte sällan ger tuffa situationer och kriser andra och nya perspektiv på saker och ting. Ta med detta, gör din röst hörd och var inte rädd för att våga vara kreativ och öppen för nya infallsvinklar. Inte sällan lär man sig att prioritera det som är viktigt i en given situation. Försök ta vara på dessa nya perspektiv och se det som en möjlighet som kan hjälpa dig att utvecklas i ditt arbete och föra dig, såväl som dina kollegor eller medarbetare, vidare och framåt.
Håll huvudet högt
Vi är alla människor, och alla har det tufft någon gång. Ingen är förskonad från de tuffa utmaningar och svårigheter som livet serverar oss. Ingen. Så, håll huvudet högt och bär din kris, var medveten om den, våga vara sårbar och var istället smart och kommunicera klokt kring läget. Det vinner alla på i längden.
Behöver du stöd i ditt arbetsliv? Boka ett möte med vår arbetslivscoach Mi Olofsson.