När det känns ensamt och hopplöst behöver man ibland påminnas om ljusglimtarna. Vi vet att det är tufft när man står inför, befinner sig uppe i eller håller på att landa efter ett uppbrott. Därför är det extra viktigt att du ägnar dig åt sådant som ger dig energi. Här kommer redaktionens separations pepplista!

Rör på dig 

Fysisk aktivitet skapar endorfiner, det påverkar våra substanser i hjärnan och ger känslor av både lycka och glädje. Det räcker med en promenad. Men när det känns trist, utmana dig, varför inte hitta en ny träningsform? Många träningsformer finns idag på YouTube att göra i hemmet eller på utegymmet.

Kallbada

Endbright’s psykolog Helena Kubicek Boye har skrivit en hel bok om att kallbada och dess fysiska och psykiska hälsovinster. Vår grundare Charlotte Ljung har även provat detta!

Facetima 

Efter det senaste årets alla digitala möten är vår nya verklighet just de digitala videosamtalen. Men dessa kan faktiskt vara riktigt kul. Sätt på dig dina finaste kläder och ät middag ihop med familjen, släkt eller vänner. Varför inte köra en frågesport ihop? Eller en AW med några vänner?

Läs (på)

Grotta ner dig i böcker. Det är inte helt enkelt att koncentrera sig när man befinner sig i kris, så som en separation och skilsmässa ofta är. Men det går, ge det tid och ställ inte för höga krav på dig själv. Är det svårt att välja ut en bok så finns det flera topplister att luta sig på. Vi på Endbright har också samlat litteratur till dig som står inför, under eller efter ett uppbrott. Våra samtliga böcker finner du här.

Pyssla

Det har blivit en trend att pyssla. Idag kan vi läsa i nästintill alla livsstilsmagasin om DIY:s och vi lovar, alla klarar dessa pyssel, stora som små.

Laga god mat

Att laga mat till sig själv kan kännas väldigt tråkigt. Men nog så viktigt. Ta hand om dig själv och unna dig en riktig god middag. Idag finner du mer än recept på nätet. Numera finns det också en hel värld av “tutorials” på olika Instagramkonton och på Youtube. Sök efter det du är sugen på och låt dig bli handledd steg för steg genom receptet.

Baka

Mat och bakning kan vara väldigt meditativt, särskilt efter långa kontorsdagar i hemmet. Avsätt en timme eller två och baka det du är sugen på. Låt radion, en podcast eller din favoritmusik gå i bakgrunden. 

Musik 

På tal om musik. Musik har för många en förmåga att skapa starka känslor hos oss. Sätt samman en pepplista att lyssna på när det känns lite tufft, ta en promenad eller en löprunda. Kanske dansa? Att dansa i sin ensamhet kan vara en otrolig frihetskänsla, ingen ser på och barnsligheten tillåts komma fram igen.

Här finner du ENDBRIGHT playlist med våra samlade favoritlåtar.  

Ta hand om ditt hem 

Arbeta bort din rastlöshet och gör en storstädning eller rensning. Ett nystädat hem skapar ofta ro i själen. Kanske är det dags för förnyelse? Möblera om och låt rummet kännas som nytt igen. Tänd mycket ljus. Vårt hem är vår borg och där vi spenderar som mest tid, ta hand om det väl. Det behöver inte kosta så mycket pengar att göra det fint för sig.

Guilty Pleasures

Det är helt okej att hänga i soffan. Köpa sitt favoritsnacks och titta på en favoritserie eller film. Gör det mysigt i hemmet och tillåt dig vilan.