Ursäkta, men jag har just separerat…

Blicken fick mig att skämmas som en hund. Det hade gått flera veckor och jag hade missat att returnera grannens samtal. Nu sprang vi på varandra vid hämtningen av våra respektive små på dagis.

Jag bad tusen gånger om ursäkt. Egentligen, hade jag velat säga, ”Ursäkta, men jag har just separerat och min hjärna har imploderat.” Som om det vore en acceptabel förklaring. Eller?

Man slutar höra av sig till bekanta, ids inte svara på mail. För egen del glömde jag till och med bort ett kundmöte. Även där var det sista jag ville kommunicera till kunden ”Ursäkta, men jag har just separerat”. För det skulle ju inte bara signalera att man misslyckats i sitt livs viktigaste sociala relation, utan också att man inte klarar av att hantera sin jobbsituation. Tanken på att betraktas som labil, svag och oförmögen, kanske för alltid, vilar tungt.

Så, hur gör man då?

Mats Danielsson är etablerad som ledande expert på vett och etikett och frånskild och omgift sedan tjugofem år. Jag frågar honom hur man bäst kommunicerar och förhåller sig till nyheten om en skilsmässa eller separation.

Det finns inga facit. Säg som det är.

Om det är möjligt, kom överens med din partner om hur ni vill kommunicera budskapet att ni går skilda vägar. Dela med dig till de som behöver veta, och se till att de närmaste får besked först innan det kommer ut. Hur man berättar om det måste handla om hur man själv upplever det, om det är jag som är upphov till skilsmässan, eller blivit lämnad. I båda fallen är det en krissituation, där den som lämnar har bättre förutsättningar att kommunicera.”

Mats påpekar att i de fall man blivit bedragen, behöver man kanske inte dra hela historien. Att veta detaljerna är bara av värde för de närmsta, inte för övriga omgivningen. I processen man går igenom kan man verkligen ha behov av en vän som ställer upp som slasktratt och som man kan ’tjata hål i huvudet på’. Men välj nogsamt och fram för allt, låt inte kund eller affärspartner bli slaskhinken!

På jobbet då?

Vi kommer osökt in på separation och arbetslivet. Arbetsgivare har inte skyldighet att bevilja ledighet vid skilsmässa, men vissa kollektivavtal kan ge rätt till s.k. personliga dagar. Vid sjukdom, som givet kan följa skilsmässa, gäller ju sjukpenning.

Det kan vara skönt att mentalt byta rum, ut ur kriskammaren, och fokusera på sitt arbete. Mats berättar om sin egen upplevelse, då chefen flög från en annan stad, satte sig ner med honom och förklarade att hon ville att han skulle prestera, men att ingen förväntade sig att han under omständigheterna skulle överprestera.

Var tydlig och berätta för din arbetsgivare.

Säg som det är. Behöver man avboka kundmöten, gör det. Men, fundera på om det finns ett värde i att jag berättar detaljer om att livet tillfälligtvis är ett elände,” rådger Mats, och fortsätter med att en kund inte har intresse av det.

Varmt och kallt

När jag själv separerade möttes jag av både total tystnad och varma kramar. Det blev tydligt att många inte vet hur de ska bemöta ett budskap om skilsmässa, och än om och hur man måste ’välja sida’.

Mats rekommendation här är likaså enkel. Vik inte undan utan gå fram och fråga: ”Hur mår du egentligen, och hur vill du att jag ska förhålla mig till detta?”

Om man är bekant eller närmare vän med båda parter som skiljer sig, kan man mycket väl ställa frågan rakt på sak: ”Hur känns det för dig, kan jag fortsätta prata med X (ditt ex).”

Har man ingen närmare relation innan, utan bara är flyktigt bekanta, så behöver man inte försöka göra någon sak av det efteråt heller, utan bara hälsa som vanligt, säger Mats, och summerar: ”Istället för att prata om att det är 50% som skiljer sig, borde vi tänka att det är 50% som lyckas, vilket är fantastiskt, för det är osannolikt att man kan hålla ihop hela livet.”

Endbright tipsar om Välmående rådgivning – för dig som behöver råd och stöd för att orka ta dig genom din separation.