Endbrights psykologiska coach Julia Karhu skriver om hur skilsmässa påverkar både arbetsliv och privatliv, och uppmanar arbetsgivare att ta sitt ansvar för medarbetarnas sociala och psykologiska kapital.
Har du sett filmen ”Crazy, Stupid, Love” från 2011? Då kommer du kanske ihåg scenen när huvudpersonen Cal, spelad av Steve Carell, sitter på sitt kontor. Hans chef ställer sig vid dörren och öser beröm för Cals senaste arbete. Han slutar inte berömma förrän Cal säger ”Okej, så vem berättade att jag ska skilja mig från Emily?”. Chefen lutar sig tillbaka, tar en suck av lättnad och börjar skratta samtidigt som han säger ”Amy hörde att du grät på toaletten, vi trodde alla att det var cancer. Tack gode gud!”. Cal ser ledsen ut men skrattar stödjande tillsammans med sin chef och säger ”Ja, det är ju bara min relation”.
Scenen slutar inte där, självklart vänder sig chefen om till hela kontorslandskapet och skriker ut ”Lystring allihop, det är bara en skilsmässa!” och alla skrattar ut sin lättnad, jublar och klappar händerna medan Cal dystert lämnar kontoret.
Det är bara en skilsmässa, det är bara en relation! Vilken tur!
Nu är det ju en komedi och de flesta skrattar högt åt denna scen, men kanske skrattar vi för att det ligger något i det där. Kan det vara så att scenen speglar verkligheten på något sätt? En skilsmässa är ju inget som ska påverka arbetet. Det är något du ska klara av, eller?
Skilsmässor påverkar både arbetsliv och privatliv
Idag när skilsmässor är en del av mångas liv, så är det hög tid att tänka om. En skilsmässa och separation påverkar inte bara dem som skiljer sig, den påverkar även vänskapsrelationer, barn och övriga familjemedlemmar. Men det påverkar även kollegor, chefer och arbetsplatser, något som ofta glöms bort. Enligt en enkät utförd av Nashville Business Journal rapporterade över 70% att produktiviteten på arbetet minskade vid egen separation eller vid en kollegas separation.
Enkät: 70% svarar att produktiviteten minskade vid egen separation eller kollegas separation.
Alla påverkas – även kollegor
Ja du läste rätt, produktiviteten minskade även när en kollega gick igenom en separation. Om du inte har egen erfarenhet av det, så tänk dig att du arbetar tätt ihop med ett team för att slutföra ett stort och viktigt projekt där både energi och förmåga att samarbeta krävs av hela teamet. Men så börjar teamledaren bli frånvarande, glömmer bort viktiga deadlines och kommer sent till era möten. Visst skulle det innebära att även du påverkas negativt i ditt arbete? Teamledaren har dessutom en helt normal reaktion på en väldigt påfrestande livshändelse, så vad kan vi kräva av en enskild individ?
Det finns en stor risk att även du själv upplever oro över att din kollega mår dåligt. Att dra en suck av lättnad när det ”bara” är en skilsmässa kanske inte är så passande trots allt. Det är något som Cals chef förhoppningsvis har lärt sig idag (om han inte hade varit en karaktär i en film det vill säga).
”Lämna privatlivet hemma!”
Vid en skilsmässa är det vanligt att du blir distraherad från tidigare intressen, dagliga rutiner rubbas och relationer påverkas. Samtidigt ska du spendera större delen av din tid på arbetet. Det finns många arbetsplatser där det förväntas av den anställde att lämna sitt privatliv hemma.
När jag arbetade i ett forskningsprojekt för att coacha medarbetare till ett högre välmående fick jag möjligheten att samtala med cheferna för att diskutera välmående på arbetsplatsen. En chef vände sig till mig och ställde frågan ”Men det är väl ändå så att de som har problem på arbetsplatsen, främst har problem hemma? Det är ju inget vi kan göra något åt?” Jag blev först ställd av frågan och konstaterandet. Jag som länge har studerat välmående vet att det sämsta en arbetsgivare kan göra, är att inte göra någonting. Mitt svar till henne var att det är lika vanligt att arbetslivet påverkar privatlivet som att privatlivet påverkar arbetslivet.
Allt hänger samman
Det handlar alltså inte om att separera det ena från det andra, det är mycket mer effektivt när arbetet och privatlivet ses som ett enda stort liv, ett liv som både arbetsgivare som privatperson har ansvar för. En arbetsgivare som möjliggör stöd kopplat till arbetstagarens privatliv kommer ha medarbetare som mår bra, som är produktiva och som tycker det är givande att gå till arbetet. Är inte det något vi alla vill uppnå?
Arbetsgivare kan ta ansvar
Så vad kan arbetsgivaren göra? Jo, möjliggöra för arbetstagarens sociala och psykologiska kapital. En person med gott socialt och psykologiskt kapital har resurser att använda vid svåra livshändelser. Interna resurser såsom hoppfullhet och tron på sig själv, samt externa resurser såsom goda relationer och samtalsstöd. En arbetsgivare som skapar socialt och psykologiskt skydd för sina medarbetare skapar ekonomiskt skydd för sin verksamhet. Välmående medarbetare med en hög tillit till sin arbetsgivare kommer alltid att göra sitt bästa med de förutsättningar som finns, vilket bidrar positivt till produktiviteten och lönsamheten. Det går inte att komma ifrån.
Arbetsgivare som skapar socialt och psykologiskt skydd för sina medarbetare skapar ekonomiskt skydd för sin verksamhet.
Du som arbetstagare kan samtidigt vara lugn, det handlar inte om att du ständigt ska vara produktiv och aldrig få göra misstag. Det handlar snarare om att du får möjlighet att må bra för att kunna hantera psykologiskt lidande när det dyker upp. Forskningen visar att människan mår som bäst när hon har kapaciteten att bidra till arbete och samhället samt får möjlighet till återhämtning. Det är därför många som går i pension blir besvikna, helt plötsligt mår de sämre för att de inte längre upplever att de är en del av samhället. Det är sällan du träffar lyckliga soffpotatisar, eller hur?
Det finns självklart arbetsgivare som är ett gott föredöme. De vet att när personalen mår bra, så mår även företaget bra. De är samtidigt medvetna om att livet händer och att något så enkelt som att erbjuda samtalsstöd tidigt kan bidra till att medarbetaren inte behöver vända sig till vården i längden. Det är hög tid för arbetsgivare att förstå värdet i att stödja sina medarbetare för ett ökat välmående, samt möjliggöra extra stöd under svåra livshändelser.
Välmående individer leder till välfungerande arbetsplatser
Så låt oss lämna beteenden likt Cals chef och sluta påstå att det ”bara är en skilsmässa”. Det är en skilsmässa, det är cancer, det är struligt med barnens skola, det är livet som händer. Låt oss skapa arbetsplatser där vi upplever trygghet, värme och hoppfullhet med starkt socialt och psykologiskt kapital. Det ekonomiska kapitalet kommer på köpet, när vi har skapat en verksamhet med välmående individer!
Text: Julia Karhu, psykologisk coach och rådgivare hos Endbright
Vill du veta mer om hur du som arbetsgivare kan stötta dina medarbetare? Läs mer om Endbrights företagserbjudande, eller förkovra dig i årets Endbrightrapport där du hittar mer fakta om hur skilsmässa och separation påverkar arbetslivet.