Sömnlösa nätter – en viktig signal från kroppen…

Jag har nog aldrig under mina mer än 15 år som psykolog där jag framför allt arbetat med sömnproblem träffat någon som gått igenom en kris eller haft hög ångest och depression som uppgett att de sover gott. Sömnen är oftast det första som påverkas när vi hamnar i en stor livsförändring. Vi får svårt att somna eller så vaknar vi på natten och kan inte somna om eller så vaknar vi alldeles för tidigt.

Oro och stress utlöser

Det beror på att vårt sympatiska nervsystem är aktiverat för att du befinner dig i en situation som upplevs hotfull eller stressande. Det här systemet ökar frisättning av stresshormoner och det gör att hjärtat slår snabbare, pulsen är högre och den allmänna upphetsningen i kroppen är högre. Det kan kännas som om man går på högvarv och inte kan komma ner i varv. Det här är kroppens finurliga sätt att hjälpa dig att överleva under en hotfull situation. Och systemet är såklart även aktiverat under natten, om än något mindre. Utan det här systemet hade vi inte överlevt förr i världen när vi levde under helt andra förhållanden och livet verkligen handlade om överlevnad. Dock innebär en kris i vår tid oftast inte att vi är hotade till livet men kroppen tolkar det på samma sätt. Ofta är det våra tankar som skapar de största rädslorna som sätter igång kroppens reaktioner. Tankar som…

”Hur ska jag klara av min ekonomi?”

”Hur kommer detta påverka barnen?”

”Ska jag leva själv resten av mitt liv?”

…kan upplevas som väldigt stora, katastrofala och skrämmande när lampan är släckt, det är tyst runt oss och vi är ensamma. Kroppen blir ju livrädd och det sista den vill göra då är att sova!

Det är såklart normala tankar som kommer när vi förlorar vår trygghet i form av en relation eller förutsättningarna för tillvaron som vårt hem eller bilden av vårt liv och de kan kännas livshotande, även om det i grund och botten inte är det. Stressystemet aktiveras och vi får svårt att sova och det leder till att vi blir både trötta och speedade samtidigt under dagen.

Det här kan du göra!

För de flesta så kommer det här vara övergående, ett par veckor eller några månader av stressreaktion och sömnproblem. Det är ingen fara och inte livshotande. Du klarar det och kommer inte få några bestående men om man ser till vad forskningen säger. Men det finns såklart saker du kan göra för att minska kroppens stressrespons under den här perioden och hjälpa det parasympatiska systemet, det vill säga det lugnande systemet att aktiveras och motverka det sympatiska.

1. Motion

Träna 2-3 gånger i veckan så kommer det ha en avsevärd inverkan på att sänka kroppens arousal. Träna inte varje dag flera gånger, det har du förmodligen inte resurser till och det kan snarare slita på kroppen än att hjälpa den.

2. Mindfulness

Hitta någon form av meditation eller avslappning du kan göra helst en gång om dagen för att hjälpa kroppen och framför allt hjärnan att varva ner. Finns mycket på youtube.

3. Orostund

Om du oroar dig mycket så sätt dig på kvällen och skriv ner allt du tänker på så du inte tar med dig det in i sängen. Sedan kan du öva dig på att sortera tankarna i sådant du får öva dig på att acceptera och sådant du faktiskt kan förändra. Du får sannolikt acceptera skilsmässan även om du kanske inte vill det, men det du kan förändra är din inställning till den och hur du tar hand om dig själv eller hanterar den. Den typen av resonemang i en orostund är hjälpsamma och kan få dig att minska ner på stressnivån inför natten.

Hjälp finns!

Ett sömnproblem är med andra ord aldrig något vi inte kan rå på utan det finns alltid sätt att hantera det på och kan du använda hjälpsamma metoder som får din kropp att inse att skilsmässan inte är livshotande egentligen så kan du snart få bättre sömn igen.

Behöver du hjälp med ditt välmående och din sömn i samband med din separation? Endbrights rådgivare inom välmående kan hjälpa dig. Här finner du Helenas samtliga rådgivningstjänster.

Lästips: