Skilsmässa och separation är en jobbig process som ofta pågår under en lång tid. Förutom den praktiska delen av skilsmässan, som består av juridiska och ekonomiska frågor, är förstås den emotionella delen minst lika viktig.

För att orka med och komma ur din skilsmässa starkare har vi här 10 tips att tänka på för ett bättre välmående under skilsmässan.

1. Ha tålamod

Tålamod kommer troligtvis vara det mest värdefulla genom hela processen. Skilsmässa och separation tar tid, det sker inte i en handvändning. Så, ta din tid i att tänka över dina beslut och handlingar. Det kommer lösa sig i längden.

2. Ärlighet varar i längst

Att vara ärlig vinner alla på. Att dölja, förvränga eller att inte hålla sig till sanningen kommer bara att fördröja och försvåra skilsmässoprocessen. För alla inblandade. Och, vi på Endbright tror dessutom på att bibehålla god karma.

3. Håll koll för att slippa mental stress

Se till att du är organiserad, det kommer du att må bättre av. Håll koll på handlingar, hålltider och annat. Allt det där vanliga tråkiga arbetet med att hålla kolla på räkningar, kontoutdrag och relevant korrespondens blir extra viktigt i en separation eller skilsmässa. Exempelvis kan du ta hjälp av våra checklistor!

4. Gör en egen önskelista

Vad vill du? Vad är extra viktigt för dig i separationen? Skriv ner hur du önskar saker och ting och rangordna dina punkter. Detta kommer vara bra att ha med sig, inte minst inför nästa punkt. Har du svårt att reda ut tankarna? Prata med någon av våra Divorce Planning-koordinatorer, så hjälper de dig!

5. Var vettig och resonabel

Det är en tuff process att skilja sig men försök att vara resonabel. Ingen ”vinner” och man måste vara villig att kompromissa. Var realistisk i dina förväntningar och var medveten om att du kommer att få tumma på vissa saker.

6. Var inte bitter

”Att vara bitter är som att ta gift och tro att den andra personen skall drabbas” sägs det ibland. Det stämmer. Den enda som drabbas i längden av att vara bitter är du själv. Och det är så ansträngande. Så släpp det. Endbright har flera Webinars som kan ge dig perspektiv och insikter!

7. Var saklig även om det är svårt

Försök att inte blanda in alltför mycket känslor i de sakliga diskussionerna och processerna. Ja, vi är alla människor, och en skilsmässa är så mycket mer än just de ”hårda” ämnena såsom juridik och ekonomi. Försök hitta rätt stöd i rätt kanal för dina känslor, oavsett om det är en psykolog eller en yogacoach. (Det är ju därför Endbrights rådgivare inom välmående finns till!)

8. Håll koll på fakta

Se till att du är väl informerad om vad som gäller. Håll koll på dina rättigheter. Vad säger lagen. Ta hjälp av rätt instanser för att få rätt, korrekt och saklig information. Var källkritisk. Vill du ha professionellt stöd så finns våra juridiska rådgivare att tillgå.

9. Föregående punkt gäller, men, tro inte på allt alla säger…

Igen, var källkritisk. Du kommer få väldigt mycket åsikter. Men kom ihåg, varje skilsmässa är sin egen och alla har sina omständigheter.

10. Vinnlägg dig om att lyssna

Vi har välsignats med två öron och en mun. Av en anledning. Försök att bära detta med dig.

Och så ett bonustips: Aktivera mera!

Aktivera både din kropp och ditt sinne. Försök hålla igång fysiskt och psykiskt. Promenera, spring, slå på något (inte någon) – ja, vadhelst du gillar men glöm inte att se efter lilla huvudet. Sätt igång de fantastiska förlopp och den cocktail av hormoner som kroppen erbjuder vid fysisk och mental aktivitet och omsorg.

Behöver du stöd och coachning finns vi på Endbright här för dig. Bli medlem och kontakta våra Divorce Planners idag, de finns där för att stötta dig och leda dig rätt.