Sov på saken

Plötsligt insåg jag det otroligt absurda i vad jag just höll på med. Klockan var någonstans mellan tre och fyra på natten och jag låg och lyssnade på IKEA katalogen på Spotify. Precis, en inspelning av IKEA-katalogen, där en mjuk och sövande röst läser upp ett urval artiklar.

”…hur hamnade jag här, och vad håller jag på med?

Ängslilja, påslakanset, 149 kronor styck. Ladda sovrummet med fluffiga textilier”. Raderna i katalogen läses med utstuderad uttråkning blandat med kvävda gäspningar. Efter sextio minuter av sövande möbelinspiration, var jag fortfarande klarvaken, men började nästan skratta åt mig själv. Jag fick en distinkt känsla av ”hur hamnade jag här, och vad håller jag på med?”.

IKEA Sovlinjen finns på Spotify till undsättning för sömnlösa. Ett bra och effektivt initiativ. Det är nu ett tag sedan jag låg där, just den natten. I efterhand insåg jag att en längre tids sömnproblem var kopplade till min separation som verkat som ett mycket långsamt bortdraget plåster.

Småbarnsåren gör saker med oss. Det är också en tid då vi och våra förhållanden kan utsättas för stora prövningar. För min egen del, tror jag inte att jag sov ordentligt en enda natt under hela mitt andra barns två första levnadsår. Anledningarna var flera. Lösningen var inte heller ett klämkäckt ’sov några timmar nu på eftermiddagen!’ Det var inte så enkelt.

Våra kroppar pratar med oss

Jag är övertygad om att våra kroppar pratar mer med oss än vi förstår. Att man sover dåligt tillsammans med någon kan vara en stark signal. I mitt fall var det ett undermedvetet gnag att något inte stod rätt till, både i hjärta och mage.

Ju långvarigare sömnbrist, desto svårare att tänka effektivt och fungera. Ambivalens är en ofta igenkänd känsla bland oss som genomgått separation eller skilsmässa. Detta ständiga funderande fram och tillbaka, ifrågasättandet som blir tärande.

Det blir ett moment-22, hönan eller ägget. Ju mer man funderar, desto sämre sover man. Ju sämre man sover, desto svårare får man att tänka och resonera klart. Själv satte jag mig där och då inte ner och läste på om sömn. Det var lättare att just då ligga och lyssna på IKEA-katalogen under gudsförgätna morgontimmar. I efterhand, kan jag inte nog understryka betydelsen av sömn. Det är viktigt!

Över tid tar kroppen rejält med stryk

En av de vanligaste orsakerna till sömnsvårigheter är stress, inklusive trauma, problem i familjen, jobb, pengar, hälsa med mera. Över tid tar kroppen, förutom att vår förmåga att tänka effektivt minskar, vi får sämre både korttids- och långtidsminne samt reducerad koncentrationsförmåga, rejält med stryk. Högt blodtryck, hjärtproblem diabetes och andra hälsoeffekter kommer som ett brev på posten. Vi går antingen upp eller ner i vikt. I mitt fall gick det neråt, under 50-kilosstrecket, och det var inte vackert.

När vi sover, återhämtar sig kroppen och vi bearbetar tankar. Kommer man aldrig ner i djupsömn, får hjärnan aldrig rast. Hjärnans kapacitet att behålla information minskar och vi minns inte längre sådant som hänt längre tillbaka i tiden. Man tittar på brevet på bänken innan man lämnar hemmet, men står lik förbaskad sedan ute på gatan vid brevlådan utan brevet.

Det är allvarligt, för att inte säga livsviktigt att sova

Det är allvarligt, för att inte säga livsviktigt att sova. Vid ihållande sömnbrist försämras immunförsvaret, hjärnan får inte återhämta sig, halterna i blodet av ämnen som skadar nervcellerna ökar, livslängden förkortas och vi får en ökad risk för demens och neurologiska sjukdomar. Bara denna skräckinjagande repertoar av otäcka konsekvenser av sömnbrist kan få den bäste att sova sämre.

Demonerna kan lätt få övertaget på småtimmarna, hjärnan spelar oss ett spratt och saker och ting kan verka extremt mycket mer ödesdigra än de faktiskt är. Tankespratten har inga gränser och ’det blir alltid värre framåt natten’, för att låna Björn Skifs slagdängetext.

Tampas man med känslor av ambivalens, fram och tillbaka, så kan just sömnen eventuellt vara en faktor i ekvationen.

Kontentan är att vi absolut inte får vifta bort sömnbrist på något heroiskt, självuppoffrande sätt, utan ta det på allvar och om möjligt, lyssna på signalerna som kroppen försöker sända. Och framför allt, tampas man med känslor av ambivalens, fram och tillbaka, så kan just sömnen eventuellt vara en faktor i ekvationen. Talessättet ’att sova på saken’, finns av en anledning. Vad är det första du tänker eller känner när du vaknar på morgonen?

”Nu orkar jag inte läsa mer, nu däckar jag här. Det borde du också göra.” avslutar rösten uppläsningen av IKEA-katalogen. Lyckas man inte bli sövd efter detta, så finns det fler sätt: träning, medicinering, professionella sömnspecialister (jag informerades om detta på mödravårdscentralen, men tog aldrig fasta vid erbjudandet).

Återigen, underskatta inte betydelsen av sömn. Den är viktigare än vi ofta förstår, och kan bära nyckeln till mycket och många beslut vi har att ta här i livet.

Läs gärna mer om sömn i vår faktaartikel om sömnproblem.

Endbright tipsar om Välmående rådgivning – för dig som behöver råd och stöd för att orka ta dig genom din separation.