Alla Helenas tjänster

Helena Kubicek Boye är leg psykolog, KBT-terapeut, mindfulness-instruktör, TEDx talare, författare och numera Endbrights nya expert inom välmående. Hon har under sina 15 år som psykolog hjälpt både enskilda och par. Hon anlitas ofta i media och är en etablerad föreläsare. Helena har även fått pris som Nytänkare 2010 samt blivit nominerad till Stora Psykologpriset 2010. Vi har ställt några frågor till Helena så att ni medlemmar kan få lära känna henne bättre.

Varför valde du att bli en del av Endbright?

– Jag tycker att en tjänst som kan hjälpa, stötta och vägleda inom skilsmässa och separation har ett tydligt syfte och kan bidra att minska negativa konsekvenser. Endbright känns högaktuellt, och bidrar till att avstigmatisera den process som många går igenom i det tysta med mycket skam vilket kan leda till mindre genomtänkta beslut. Jag vill också genom Endbright bidra till att lyfta viktiga teman som ensamstående får hantera och framför allt inspirera till att en skilsmässa och separation inte behöver kännas så ensam och full av misslyckande, utan kan vara en förändring som innebär förbättring.

Vad kan våra medlemmar förvänta sig av dig?

– Jag hoppas att kunna inspirera både genom min kunskap som psykolog och genom mina egen erfarenhet av att gå igenom en skilsmässa. Mitt samarbete med Endbright kan innebära att jag syns eller hörs i talks/webinars, skriver artiklar på ämnet och man kan även köpa mina böcker via hemsidan och boka tid för konsultation hos mig.

Vilka frågor brinner du för?

– Jag vill lyfta barnens perspektiv – barnen har inte valt att föräldrarna separerar och förespråka  och lyfta samarbete mellan parterna i den mån det går. Kvinnors i många fall specifika situation ligger mig även varmt om hjärtat. Många kvinnor stannar kvar i destruktiva äktenskap på grund av ekonomiska skäl eller att deras självkänsla förintats, jag känner även engagemang för de som befinner sig i äktenskap som inte inletts frivilligt. Endbright innefattar så många aspekter och samtliga är mycket intressanta.

Vad är dina bästa tips för någon som skiljer sig eller befinner sig i
ett uppbrott? 

  1. Ta hjälp så att du får hjälp att skilja på känslor och fakta. Det är lätt att beslut blir känslomässigt färgade när vi är i affekt. Det kan stå dig dyrt längre fram om du inte tar genomtänkta beslut, oavsett om det är ett gemensamt beslut, du eller din partner som vill skiljas. Så ta hjälp så du kan skilja på vad som är vad.
  2. Försök även hitta balansen mellan dina och eventuella barns behov. Det kan vara värt att sätta sitt eget “ego” åt sidan ett tag för barnens, eller helhetens bästa i stället för att hamna i ett skyttegravskrig. Som psykolog har jag träffat många vuxna som fått känslomässiga sår för att de haft föräldrar som inte kommit överens eller mer tänkt på sina egna behov än barnens.
  3. Skynda långsamt! Ofta vill man snabbt komma igenom en jobbig fas, men låt det ta sin tid, saker kommer falla på plats så småningom. Paniksälj inte huset. Roffa inte åt dig saker som egentligen inte är dina i vrede eller hämnd. En ny partner kan ge energi men det kan också bli ytterligare en aspekt att hantera i ett uppbrott. Ta det lite lugnt, det är svårt att backa om man skynda på för snabbt.
  4. Spela bandet framåt. Det kan lätt uppstå de mest primitiva känslorna när man blivit lämnad, övergiven eller själv vill lämna. Hämnd, ilska, svartsjuka eller bitterhet kan ta över. Men tänk då att du spelar bandet framåt. Vad innebär det för dina barn om du baktalar deras andra förälder, vad innebär det om ni fortsätter bråka utan att tala vettigt med varandra. När vi tänker framåt kan vi lättare se att vi inte vill göra saker vi sedan kommer behöva hantera eller ångra.
  5. Ta hand om dig varje dag. Öka på dina aktiviteter av self-care för att du ska orka och få energi. Det kan vara en promenad varje dag, en varm dusch, en god middag till dig själv, en bra film och en påse av godiset du älskar mest. Eller att du sover över hos en vän, tar in på spa, eller fortsätter gå på dina spinningpass. Det är lätt att tappa rutinerna när man är i kris, men rutiner och goda vanor hjälper oss att ha en struktur i kaoset.