Var går din gräns?

Att lära sig att…

… sätta gränser handlar inte om andra utan om dig.

Man kan använda lite olika uttryckssätt för att beskriva det; sätta gränser, lära sig att säga nej, införa begränsningar och liknande. Kalla det vad du vill, det handlar egentligen om en enda sak; Att man bestämmer sig för att man ska sätta sina egna behov framför andras behov och förväntningar.

Att sätta gränser innebär inte att man är självisk. Det innebär att man ser till att man inte blir så dränerad på energi av att uppfylla andra människors behov så att man glömmer sina egna. Att sätta gränser hjälper dig att fylla på energi så att du har möjlighet att hjälpa de människor du vill hjälpa på ett bättre sätt, både för dig själv och för dem.

När man har satt gränser blir man mer lyhörd inför sina egna emotionella och mentala behov. På samma sätt som vi jobbar med åtgärder för vår fysiska hälsa så hjälper gränsdragning dig med den mentala hälsan.

”Respekt”

Gränsdragning är också viktigt för att det visar på hur du förväntar dig att bli behandlad av andra. Hur du sätter gränser varierar såklart, du sätter exempelvis kanske tydligare gränser i jobbet än du sätter för vänner och familj. Men gränsdragningen varierar oftast även där.

Med en klar gränsdragning blir det tydligt (och enkelt) för andra att veta både vad de kan förvänta sig och vad du förväntar dig av dem. Det kan kanske låta lite stelt och opersonligt, vilket det rätt hanterat definitivt inte är. Däremot är det fundamentet för att respekten ska finnas kvar över tid, i alla typer av relationer.

Genom ditt agerande på jobbet visar du hur du ser på hur professionella relationer bör vara. Och hemma, som förälder, har du verkligen möjligheten att visa (och lära) vad en kärleks- och respektfull familjerelation är.

Om du är konsekvent i din gränsdragning så undviker du missuppfattningar och andras försök att tänja på dina gränser.

”Svårt”

Alla har vi olika prioriteringar och det påverkar hur vi drar våra gränser. För vissa måste tiden med familjen skyddas, för andra måste möjligheten till att göra karriär finnas osv.

Det är inte så lätt alla gånger för oftast är de människor som försöker få oss att tänja på gränserna personer vi respekterar. Kollegor, chefer, vänner och familj. Det är väldigt mycket lättare att säga nej till en främling eller att göra det via mejl än att göra det ”face to face”

Familjen och våra vänner kan få oss att göra avkall på våra gränser. Det är klart att vi vill hjälpa dem vi älskar och bryr oss om. Det är svårt att bara hjälpa till litegrann eller att säga stopp, det blir lätt så att vi känner en form av ”ansvar” för att de ska vara lyckliga.

Om det händer då och då är det okej, en del av livet men om det sätts i system så är det inte okej. Då respekteras ju inte de gränser du satt. Och vad händer med den ömsesidiga respekten då? Den som krävs för en sund relation, oavsett om det är en vänskaps- eller parrelation.

”Inte svart eller vitt”

Att sätta gränser behöver inte innebära att du t ex enbart har ett område du prioriterar. Det betyder inte att du måste välja, du kan värdera och prioritera det du vill. Det man bör ha med sig är att om man prioriterar allt mer eller mindre lika mycket blir det svårare att hålla alla bollar i luften och lättare att gränserna tänjs.

Det är heller inte svart eller vitt i den bemärkelsen att det inte finns någon flexibilitet. Det finns många tillfällen då du behöver tänja på gränserna lite, t ex om det blir en topp på jobbet eller en vän har en tuff period. Det viktiga är att det du som gör det, inte någon annan som gör det åt dig.

”Inte skrivet i sten”

Ingenting bör vara skrivet i sten och det gäller även här. Yrykesmässigt kanske du avancerar, barnen blir äldre, föräldrar blir äldre, män blir till ex osv. Då är det dags att sätta nya gränser för de nya förutsättningarna och relationerna.

Likväl som dina gränser är till för andra är de även till för dig. Att sätta gränser på jobbet kan innebära allt ifrån att överenskommelsen om att du kan gå vid en viss tid för att du ska hinna hämta barnen hålls till vad du tycker om snacket i fikarummet.

Att sätta gränser innebär inte att försöka få andra människor att passa in i din mall för vad du tycker är det rätta, det är att försvara din egen syn och din linje.

Det är svårare med gränserna till nära vänner, men ett exempel är att inte alltid vara tillgänglig. Inte svara på sms:et du får när du är på jobbet eftersom du vet att du kommer fastna och att det kommer att ta mer tid än du faktiskt har. Eller kanske ännu bättre, svara och säg att du återkommer så fort du har tid/möjlighet. Här krävs det mer av dig själv och du kommer att behöva påminna dig själv om varför du valt att sätta vissa gränser.

När man landar hemma efter en lång och många gånger jobbig arbetsdag är det väldigt lätt att det blir onödigt tjafs mellan dig och din partner och att barnen kanske gör ett försök att ”cross the line” att gå från barn till att bli ”kompisar”. Vilket inte riktigt är den bild av en kärleks- och respektfull familjerelation du egentligen vill förmedla.

Eget ”space” för att få kraft är otroligt viktigt för att du ska kunna undvika att hamna här. Jobbiga dagar på jobbet kommer alltid att finnas, tjafs med din partner också (men förhoppningsvis inte så ofta) och barnen kommer att fortsätta att försöka testa gränser. Men att du vill förmedla och låta barnen växa upp i en kärleks- och respektfull familjerelation förändras inte.

”En ny typ av gräns”

Genom att sätta gränser kommer du att få mer tid. Tid att investera i dig själv, som kommer att få dig att må bra och mår du bra så påverkas din omgivning positivt. Att sätta gränser gynnar alltså inte enbart dig själv.

Men om du bara ser till dig själv. Finns det gränser du borde sätta för dig själv?

Har du mobilen vid eller i anslutning till middagsbordet? Lägg undan den och fokusera på samtalet runt bordet – oavsett om det är en middag med vännerna eller en vardagsmiddag med familjen.

Vill du inte missa något som händer på sociala medier, scrollar du bara av gammal vana? Inläggen kommer att finnas kvar så du behöver inte riskera att missa något. Det du riskerar är att tid går till spillo, tid som du kunde ha använt till att ta hand om dig själv. Oavsett om det är den där promenaden eller en egen timma i badrummet så har du prioriterat och investerat i dig själv. Inför en ”sociala medier paus” varje kväll – mobilen har större makt över många av oss än vi tror.

”Att vara konsekvent”

När du bestämt sig för dina gränser så måste ju andra få en möjlighet att känna till dem. Och det är i huvudsak genom ditt eget agerande som de blir fullt ut synliga. Att du visar vad som är okej och inte och att du är konsekvent. Är du inte konsekvent kommer ju ingen att kunna förstå att de har ”crossed the line”.

Det kan vara svårt att sätta gränser men det är något som måste finnas på plats. Det är inte för inte som talesättet att ”man ger någon handen och den åt upp hela armen”, finns.

Visst, situationer uppstår när gränserna måste och bör tänjas men då är en annan sorts konsekvens viktig. Att du är tydlig med att du vet att dina gränser tänjts (och se till att du har armen kvar också…).

 

 

Källa: Medium.com, Charlotte Buelow

 

 

 

!
Registrera dig GRATIS för att läsa mer!
Registrera dig snabbt och enkelt för att fortsätta läsa!
Redan registrerad? Logga in