Undvik motorstopp

Om man har….

… en tydlig bild över sina egna värderingar och levnadsregler så kommer du garanterat att lyckas bättre med dina relationer, kärleks- och vänskapsrelationer. Det räcker såklart inte med att vara klar över sina levnadsregler man måste leva efter dem också.

Jordan Gray har satt samman fyra stycken ”regler” som han säger kommer att hjälpa dig att både lyckas bättre i relationer och få ett lyckligare liv.

”Älska dig själv”

För att kunna älska någon annan, djupt och på riktigt, så måste du älska dig själv. Om du är snål med kärlek till dig själv kommer du även att vara det mot andra. Om du inte känner att självkänslan finns där är det något du behöver gå till botten med och jobba på.

Känner du dig inte lycklig och tillfredsställd med din livssituation måste du sätta det som prio ett innan du ger dig själv en kärleksrelation. Du kommer ju vare sig visa upp och vara ditt rätta jag, dessutom kommer den kärlek och ömhet du förmedlar inte vara ,på djupet, riktig och äkta.

Det är ju så väldigt lätt att hoppa över det där med att ta hand om sig själv för vi tycker inte att tiden räcker inte till. Det kan nog de allra flesta av helt eller delvis känna igen i men det är precis lika dumt som att uttrycka ”I am too busy driving to stop for gas”.

Newsflash: Efter ett tag hamnar du oundvikligen med en helt tom bränsletank och ståendes vid vägrenen. Du måste såklart få hjälp och reparationen kostar väsentligt mer än att du tagit hand om det löpande underhållet.

Gör det du behöver för att ditt liv ska vara lyckligt och balanserat. Skapa tid för ettdriftsstopp”. Inte ens maskiner kör för fullt hela tiden. Att äta rätt och att sova är avgörande för ett bra liv. (det där med sömnen igen ;-)) Det finns så mycket näringsrik och god mat att laga även om tiden är begränsad.

Det var länge sedan vi behövde en kokbok, inspiration och recept är bara ett knapptryck bort. Sover du dåligt finns det ju väldigt kloka råd av exempelvis Anders Hansen.

Om vi inte efter varje gång känner att vi faktiskt gillar den där personen som möter oss i spegeln när vi borstar tänderna så behövs det ett konstruktivt sätt att deala med problemet.

Nobody’s perfect, visst kommer det att finnas kvällar när vi tycker lite mindre om oss själva. När vi tycker att vi gjort något eller agerat fel, men försök att tänka på vad kan du göra åt det och älta det inte. Det enda resultatet av det är en sämre nattsömn.

”Se och hör”

Alla människor här i världen vill bli sedda, lyssnade på, älskade och förstådda. Punkt.

Ansträng dig lite extra varje dag, det engelska uttrycket som kallas ”Go the extra mile” är en väldigt bra beskrivning så att de i din närhet känner att du finns där för dem.

Det kan vara att kort vara bollplank när en kollega vill bolla något, hjälpa den äldre grannen att bära hem matkassen från butiken och mycket annat. Rikta all din uppmärksamhet när din partner, ditt barn eller någon annan berättar något för dig.

Det är de små och enkla sakerna som gör så mycket andra och för ditt eget välmående. Hälsa på grannen och fråga hur dagen varit, ta vägen förbi kollegans rum och kolla hur det var i helgen. När du ser och hör andra människor får det dem att känna sig speciella och det sprider sig vidare. Vem minns inte filmen ”Pay it forward”…

”Varningsklocka”

När du ser och hör människor så är det exakt det du ska göra. Lägg ifrån dig mobilen och visa att mottagaren har din fulla uppmärksamhet annars blir effekten inte alls så bra som din intention var. Uppmärksamheten är ju trots allt delad.

”Nu blev det sådär igen…”

Finns det någon eller något som verkligen kan göra dig riktigt irriterad och ibland också förbannad? Klart det gör, allt annat vore omänskligt.

Det är alltifrån frustration över hur någon kör i trafiken, människor som alltid kommer försent människor gör dumma saker som inte är bra för dem men oavsett vad det är så pekar det alltid tillbaka på oss själva. När någon gör något ”fel” utgår vi ifrån att de gör det av en speciell anledning och vi projekterar vår egen frustration tillbaka. Det är ett förhållningssätt som inte gynnar oss, såvida vi inte lyssnar till det.

Ett enkelt sätt är att ”lista” den känslomässiga ”triggern” för ilska, frustration, arg, upprörd, sårad etc när någon gör något som du inte gillar och ställa dig själv frågan: Hur är jag då?

En enkel och snabb övning som gör att du troligtvis förstår varför andra människor reagerar med exempelvis ilska eller frustration. När du förstår det så kommer du också att få medkänsla för den andre eftersom du bättre kan förstå den andres reaktion och/eller känslor.

Det kan till och med vara så enkla saker som att du blir irriterad över att en vän kommer försent till en middag eftersom du brukat höra det men inte nu längre. Irriterad över en kompis som röker eftersom det påminner dig om hur många år du slösade bort på att röka tidigare. Inga stora saker, ingen hög grad av irritation eller frustration men en liten gnagande känsla..

Oavsett vilken känslomässig sida någon visar – vänd på det och ställ dig själv frågan; How am I like that” och du kommer garanterat kunna ta stor lärdom och det i sin tur påverkar hur du uppfattas av omgivningen.

”Sårbarhet”

Alla tricks, tips och små genvägar har inte en chans att hjälpa dig att skapa bra relationer om du inte är modig nog att visa sårbarhet.

Att visa sårbarhet är inte svaghet, tvärtom det kräver det yttersta modet att våga visa sin sårbarhet.

Sårbarhet är t ex att våga visa att man inte är helt klar över allt här i livet, att du kämpar med något och kanske ofta är rädd. Enkelt uttryckt är det att vara uppriktig, ärlig och äkta mot människorna i ditt liv så att de ser ditt sanna och riktiga jag.

Det handlar också om att be sin partner, vän eller någon annan om förlåtelse utan tillägget ”men”. Att våga erkänna att man ”messed up”

Sårbarhet kräver både mental och känslomässig styrka men för varje krona du ger får du minst en tillbaka från din omgivning.

”Var är du?”

Ja, det var de fyra stegen det men det är nu jobbet tar vid. Testa dig själv och se ”var du är” inom respektive område, troligtvis inte på topp inom alla fyra. Vad kan du göra åt det och hur ska du prioritera?

En sak är nog rätt säker och det är att om vi alla får till de fyra stegen så kommer relationer och vänskap må så mycket bättre..

Har du koll på dina ”relationsregler” och dina grundläggande värderingar? Delar ni samma värderingar? Just det med samsyn när det kommer till värderingar är väldigt viktigt för en hållbar relation. I början, när allt bara känns euforiskt, tänker man kanske inte på det. Men det kommer en dag när den totala euforin går över till en ny fas och då kommer värderingar att spela en stor roll.

 

Källa: Jordan Gray Consulting, Wikipedia, Huffington Post

Var är du i livet? Vi antar att du besöker vår sida av en anledning. Har det börjat skava lite och du vill få råd, tips och hjälp hur ni rättar till det som inte fungerar? Har du mentalt bestämt dig men är rädd för att steget eller är du igång med en skilsmässoprocess? Oavsett var du befinner dig så finns vi på Endbright här för dig. Tveka inte att höra av dig!