Idag aviserade Volvo, ett av de svenskaste av varumärken, om än inte så svenska längre, att man, globalt, inför betald föräldraledighet i ett halvår för alla anställda. Detta för att jobba mot förändring inom industrin och minska könsskillnaderna. Man är ute efter den kulturella förändringen och menar att detta, till syvende och sist, bäddar för ökad lönsamhet och tillväxt. 

Kanske är det till och med så att sådana här drag, stora som små, bäddar för bättre relationer på hemmaplan? Mindre friktion, tjafs om Vab och kring vem som gör vad.

Vad mer kan arbetsgivare göra för att främja våra arbetsförhållanden, och därmed våra andra förhållanden? – Både för att främja goda relationer och för att hjälpa när relationer inte håller. Vi vet ju därtill, att kvinnor som gör karriär löper en ökad risk för skilsmässa. Jag vill tro och hoppas att drag likt det Volvo aviserat idag kan, på sikt, bädda för bättre jämlikhet både hemma och på jobbet. Step by step…

Läs mer i Endbright-rapporten här.

Önskar er en bra dag!

//Charlotte