Strategier i en (dubbelt) tuff tid

När insikten finns…

… så kommer man ju stadiet där i första hand dialogen med din partner ska påbörjas, barnen informeras och processen sättas igång. Finns insikten så är den med all sannolikhet väl grundad och den utomstående krisen kommer inte ändra på det (snarare tvärtom).

”Aldrig lätt”

En skilsmässa och ett uppbrott är aldrig lätt, för många är det stressande, ibland lite förvirrande och svårt. Speciellt om inte båda parter har samsyn i att skilsmässan är den rätta vägen. Då kan det kanske bli lätt att man blir lite förvirrad, har jag fattat rätt beslut, ska jag ge det en chans till och liknande tankar. Det är fullt naturligt både med tankarna och att det bitvis kommer att vara svårt.

”Mental styrka”

För att processen ska bli så bra som det bara går behöver du vara mentalt förberedd. Vet du att du fattat rätt beslut ska du inte falla i fällan och övertalas att stanna kvar. Du kommer att vara ledsen och vissa dagar kommer att kännas hemska men det går över. Du måste däremot vara mentalt förberedd på att processen är jobbig men tänk också på att ta hjälp av vänner och familj. Dom kommer att finnas där för dig. Om man förbereder sig har separationen mycket bättre förutsättningar att bli mindre smärtsam för alla parter. Här kommer några tankar och tips som du bör tänka på.

”Dag för dag”

Du kommer säkerligen vara full av frågor och frågeställningar men försök inte lösa allt på en gång. Processen tar tid och det är både omöjligt och omänskligt att försöka ha svar på alla tankar och frågor om vad och hur det kommer att bli. Du kommer att bli både lugnare och klokare av att ta en fråga i taget, dag för dag.

”Fokusera på det rätta”

En skilsmässa är komplicerad, både ur ett känslomässigt och juridiskt perspektiv och inte minst alla de praktiska frågor som ska lösas. Det är många frågor som ska besvaras och lösningar hittas – fokusera på det som är viktigast annars kommer du att bli helt överbelastad med saker att lösa. En hel del praktikaliteter kan vänta så att de viktigaste måste få all fokus. Försöker du lösa allt på en gång riskerar du att inte komma framåt.

”Ensam är inte stark”

Du kommer oundvikligen att behöva stöd och support – var inte rädd för att be om hjälp! Tacka inte nej till den hjälp som erbjuds. Det kan vara allt ifrån det viktiga snacket med väninnan till barnvakt eller annat praktiskt. Var heller inte rädd för att berätta på t ex jobbet vad du går igenom, en omtanke eller kram kommer att betyda mer än du tror. (Vi ska ju inte kramas just nu men omtanke kan visas på så många sätt och vi hoppas alla att vi snart kan se tillbaka på Coronakrisen i backspegeln).

”Juridisk hjälp”

Det kan vara mer eller mindre juridiska frågor i en skilsmässa men ett gott råd är att ta hjälp av en jurist/advokat så att skilsmässan sker på ett rättvist och korrekt sätt. Det räcker inte med att ni muntligen är överens eller har ett eget gemensamt dokument. Det är enligt lag krav på att en bodelning sker.

”Fastna inte”

Det är viktigt (viktigare än normalt) att du håller dig aktiv så att du inte fastnar i en situation där du tycker att allt är jobbigt och synd om dig själv. Tränar du inte är det verkligen en passande tid att komma igång. Träna innebär inte att man måste gå på gym, bara att du ger dig ut och promenerar kommer göra stor skillnad på ditt mående och ge dig kraft. Glöm inte heller att äta ordentligt, det kan vara lätt att både tappa aptiten och slarva med maten under jobbiga tider.

”Få bort stressen”

Du kommer med all sannolikhet känna stress. En helt annan stress än den du är van vid när det är lite för mycket på jobbet. Här är det viktigt att du hittar ett sätt att frigöra den stressen. Det är olika vad som passar för olika personer och allt ifrån långa skogspromenader, meditation eller yoga är bra alternativ. Att lyssna på en avkopplande bok när du lägger dig eller på ett meditationsavsnitt är också bra tips, för du behöver sömnen!

”Det är OK att vara rädd”

Det är inte bara OK utan fullständigt naturligt att under processen vara rädd. Du lämnar något invant och går till något nytt och okänt. Det som är viktigt är att du inte fastnar i rädsla. Du har säkert någon vän eller någon i bekantskapen som gått igenom det du just nu gör, prata med den så att du både kan få tips och höra att din rädsla kommer att gå över. Känslorna måste bearbetas men de måste också gå över, det är inget alternativ att stanna kvar i de rädslor du känner.

När du känner rädsla så ta hjälp av något verktyg, skriv om dina känslor, finns det någon stödgrupp med andra i samma situation och ibland måste känslorna få komma ut. Tänk bara på att inte skrämma dina barn så försök att inte hantera din rädsla framför barnen. Oavsett om det är som lämnar eller blir lämnad. Det är tillräckligt jobbigt som det är för dem.

”Se framåt”

En skilsmässa innebär slutet på något men också början på något nytt. Hur jobbig processen än är och hur många praktiska frågor som ska lösas så måste du avsätta tid för att se en framtid. Hur vill du att din nya (och förhoppningsvis bättre) framtid ska se ut? Om du kan se det målet och försöka känna efter hur du kommer att må i din nya livssituation så kommer det att ge dig styrka att ta dig igen skilsmässan, dag för dag och steg för steg.

”Inte nu?”

I en situation med Corona är det kanske lätt att bli fast i nyhetsrapportering och oro. De egna problemen sopas under mattan. Men krisen kommer med all sannolikhet inte reparera relationen (snarare tvärtom) så även om du inte startar processen den här månaden så ta tillvara på tiden och använd till att göra dig mentalt förberedd och på att tänka igenom både praktikaliteter och framtid. En ljusare framtid är nog något vi alla behöver tänka på just nu.

Källa: Thrive Global

Har du kommit till insikt? Känner du att tajmingen är fel? Är du rädd för att ge dig in i en skilsmässoprocess? Vi på Endbright finns här för både stöd och hjälp. Tveka inte att höra av dig!

!
Registrera dig GRATIS för att läsa mer!
Registrera dig snabbt och enkelt för att fortsätta läsa!
Redan registrerad? Logga in