Juleriet

Vi…

spenderar cirka 5 000 kronor under julen, av dem går 3 300 kronor till julklappar. Vi köpte alltså julklappar för 21 miljarder kronor 2018. Inför varje jul görs undersökningar där man ställer frågan om hur människor tänker inför hur mycket de ska spendera på julklappar. Trots att 30% planerar att köpa färre julklappar så visar verkligheten det motsatta. Julklappsinköpen ökar år efter år men ökningen har minskat något sedan 2016. Det är ju såklart inte alla som har råd att lägga drygt 3 000 kronor på julklappar utan det är ett genomsnitt. De med äldre barn köper oftare också dyrare julklappar.

”Vad köper vi?”

Leksakshandeln är inte helt otippat den bransch som har högst försäljning. Övriga branscher med hög försäljning är:

  • Guldsmedshandeln
  • Bokhandeln
  • Elektronik
  • Heminredning
  • Klädhandeln

”Var köper vi?”

Vårt inköpsmönster, hur vi handlar ändras däremot mer och mer. 36% av köper majoriteten av sina julklappar online. Nästan 60% köper några julklappar på nätet. Allt fler köper sina julklappar på nätet men fortfarande köper varannan person julklappar i butiken där de bor.

”Vi spenderar mest i Norden”

I Sverige lägger vi ut mer pengar under jul än något av våra grannländer i Norden. Vad är det som driver oss till den här konsumtionen? Det finns nog flera anledningar till det och många av dem är väldigt olika.

”Fanny och Alexander…”

Bilden av drömmen om den perfekta julen med hela släkten, ett dignande julbord, de vackra juldekorationerna. Alla ska vara glada, umgås och stämningen varm. Barnen i fina julkläder och tomten som kommer och gör barnen så glada. Ja, det är nog mer dröm än verklighet för de flesta av oss men det finns någon form av önskan om den perfekta julen där vi ska överträffa oss själva. Puh!

”Överkompenserar vi?”

Kompenserar vi för den tid vi inte haft och det vi inte hunnit göra under året? Kompenserar vi för att det kanske varit lite jobbigt hemma under året? Vi vill ju ge våra barn en fin jul för vi vet ju att det ofta ses som barnens riktiga och viktigaste högtid på året. Vi kompenserar definitivt inte bara genom ett fint julbord och hemmet fullt med juldekorationer utan främst med julklappar. Många gånger köper vi nog mer julklappar än vad barnen förväntar sig och förväntningarna skruvas upp till nästa år.

Vet du/ ni egentligen varför ni köper så mycket julklappar till barnen? Och hela upplägget, vad tänker ni där? (Från vår front så önskar man att bara kunde ge sig hän och njuta, köra mysjul, samtidigt som en annan del av oss blir bara uppstressade och trötta av allt… Igenkänning på den?)

”Har ni glömt varandra?”

Har ni kommit till det stadiet där ni inte längre köper julklappar till varandra? Det måste ju inte alls vara en massa dyra prylar, eller materiella ting. Tid är också något dyrbart, värt att investera i…

”Årets julklapp”

På tal om tid… Varje år väljs ju en specifik produkt ut som utnämns som Årets Julklapp. Det har varit allt ifrån bakmaskiner till elcyklar och spikmattor. För att kunna utses som årets julklapp ska den vara relevant och ligga i tiden. Årets val ”mobillådan” har hånats rejält och enligt en tidigare gjord undersökning av en av kvällstidningarna tyckte drygt 90% att det var en idiotisk julklapp. Men är det verkligen det?

– Vi tillbringar (för?) mycket tid med våra mobiler. Skulle vi inte som individer och familjer kunna få en hel del mer kvalitetstid om vi la våra i mobillådan och umgicks istället? Kanske en rätt bra julklapp ändå. Man blir lite smått sugen på att testa…

 

 

 

Källor: HUI, Handelns utredningsinstitut, Blocket, Expressen