En dag i taget

För många år sedan jobbade jag extremt intensivt med ett bolag. Affärsidén blev lika med min identitet. Stora utmaningar och storm i styrelsen. Slutligen slängde jag in handduken under enorma kval. För att hantera den påverkan som detta fick på mig, reste jag riktigt långt bort, checkade in på ett hotell och skrev ner allt jag upplevt, varför det gått som det gjort, mina förklaringar och försvar om någon någonsin skulle anklaga mig för att bolaget inte blev framgångsrikt under min tid i ledningen.

”Fast Forward…”

Vi spolar fram bandet. När risken för separation blev en alltmer kännbar i min tidigare relation, träffade mitt ex och jag flera olika parterapeuter och familjerådgivare, i omgångar genom både kommunens försorg och privat. Någon uppfattade både vi som väldigt bra och konstruktiv. Någon tyckte vi var usel, vilket händelsevis vad den med högst prislapp.

Jag kommer nog aldrig glömma den otroligt vackra kvinnan, i ett designerinrett kontor under en taknock i city. Under samtalen ’behandlades’ synkront en mycket liten och fluffig hund i terapeutens knä. Jag pratade, alltmedan hon strök den fyrbentas päls.

När det var dags för samtal nr 3, satte sig terapeuten som vanligt i sin fåtölj, och väntade på att jag skulle börja prata. Det ville jag inte. Istället frågade jag henne, vad hon tyckte om vårt senaste samtal, och vad hon tagit med sig från det.

Det var uppenbart att hon togs off-gard. Hon hade inte antecknat eller tagit med sig ett jota från något av våra tidigare möten. Det hade i princip inte spelat någon roll vad jag berättat, hon hade inte lyssnat eller analyserat, och kunde i min mening omöjligen bidra konstruktivt utöver vad en floskelgenerator producerar (typ ”hur kände du då?”).

”Moving on…”

Vi spolar fram bandet några år till. Nu är jag ute på andra sidan separation. Utifrån managementlitteraturen vet vi ju att ”what gets measured, get´s done.” Alltså, att det är viktigt att mäta saker för att komma framåt.

Precis lika viktigt torde det vara att skriva ner händelser, reflektioner och känslor i sitt privatliv, särskilt i omtumlande faser såsom i samband med skilsmässa eller separation. För hur ska man kunna annars hjälpa sig själv att inse skillnaden mellan sitt ”jag” för X månader/ år sedan och idag? Se och hjälpa sig själv att driva förändring, oavsett om man känner att det gått positivt framåt, eller om man fastnat.

”Att hantera känslor och tankar”

Om man nu tillbringar tid i samtalsterapi i någon form, ger man sig själv mer effektivt utrymme när man bildligt talat tvingar sig själv att sätta ord på vad man genomgår.

Forskning visar att om vi skriver ner känslor och intryck har vi bättre förutsättningar att hantera dem. Det kallas för expressive writing. Det handlar inte bara om att bearbeta det förflutna, utan också om att maximera glädjeämnena i tillvaron och att skapa förutsättningar för att nå personliga mål.

Just under en separation kan det vara särskilt svårt att se skogen för alla träd, se sig själv och ta in vad som faktiskt händer. Genom att skriva ner samtal och tankar, reflektera, individuellt eller i samband med parterapi, kan det som vi går igenom upplevas tydligare, möjligare att tackla och ta beslut kring.

Genom att ’pressa’ ut alla tankar och känslor som proppar huvudet fullt, får man känslan av att skapa en ordning, och därigenom mer kontroll på sin situation. Ytterligare bonus enligt forskning är minskad stress, stärkt självkännedom, ökad förmåga till problem- och konfliktlösning.

Tänk, vilka råd skulle du ge dig själv om du vore din egen bästa vän? Precis så. Som om din anteckningsbok är just den där vännen. En dag i taget.

Pennebaker*´s tips:

  • Hitta en tid och plats för att skriva ostört (exempelvis innan du lägger dig).
  • Skriv minst femton minuter/dag tre eller fyra dagar i rad.
  • Skriv regelbundet
  • Strunta i hur bra eller korrekt du skriver. Du gör detta enbart för din egen skull och inte för någon annans läsning.
  • Om du har svårt att komma igång, skriv kort och enkelt om något som oroar dig, något du drömt om, som du undviker, eller det bästa som hänt under dagen.

 

*Pennebaker, James W. (2004) Writing to Heal: A Guided Journal for Recovering from Trauma and Emotional Upheaval New Harbinger Publications

Shayn, Matilda (10.08.2016) Så använder du dagboken terapeutiskt Svenska Dagbladet tillgänglig på https://www.svd.se/sa-anvander-du-dagboken-terapeutiskt

Purcell, Maud (08.10.2018) The Health Benefits of Journaling Psychcentral tillgänglig på https://psychcentral.com/lib/the-health-benefits-of-journaling/