Jag har ofta upplevt att där finns både en känsla av misslyckande och ibland även skam i samband med ett stort uppbrott. Vi talar liksom inte riktigt om det, sopar hellre under mattan. Överlag jobbigt och besvärligt; man vill inte att de gemensamma vännerna skall ta parti, eller den outtalade frågan som ändå hänger i luften…”Vems fel var det, egentligen?”.

Jag tyckte själv också att det var svårt, rent praktiskt, i att förstå vilken hjälp jag skulle ta, och hos vem. Var börjar man? Vem gör vad? Jag hade ingen aning om hur en bodelning fungerar och jurister verkade jättedyra och komplicerade. Tickade mest pengar. Typ. 

Några år efter min skilsmässa började jag reflektera över varför det inte fanns en tjänst, precis som bröllops- och begravningstjänster, fast för alla de som går igenom skilsmässa eller separation. Jag önskar så att där funnits någon där som kunnat hålla mig i handen längs med hela processen. Jag såg ett behov av en tjänst om inte kostade skjortan. 

Därtill, vi är ju jättemånga som går igenom det här. Varje år skiljer sig eller separerar ca. 120 000 personer (detta året än fler i skuggan av Corona) varav 65 000 barn exponeras. I Sverige varar ett äktenskap i snitt i 11 år. 

Vi har nu en line-up av experter som heter duga. Och jag har (banne mig) tagit fram en tjänst som inte kostar skjortan (!). Det kostar 139 kr i månaden. Och då får man tillgång till en privat, professionell och stöttande värld där vi lyfter, delar och hjälper i alla de frågor som ett uppbrott innebär. Genom ditt medlemskap får du tillgång till rätt hjälp, kurerad sådan, till bra, vettiga och transparenta priser. Ingen ”ticker” som sätts igång så fort man lyfter luren… Inga konservativa, skyhöga arvoden för något som borde vara tillgängligt för så många fler. 

Under de kommande veckorna kommer vi köra introduktioner på alla de engagerade experter som valt att erbjuda sina tjänster genom Endbright’s plattform. De är med i Endbright därför att de brinner för att hjälpa människor i uppbrott, och inte sällan, precis som i mitt fall, så har de egna erfarenheter att luta sig på. De är med för att jag letat upp dem, råkat finna mig på rätt plats, vid rätt tidpunkt, eller på annat vis haffat dem och vi har sedan tagit varandras händer för att vidare kunna hjälpa andra. 

Ta Michael till exempel. Vi drack kaffe på samma kaffebar i flera år. Hälsade på varandra vänligt i början och så småningom satt vi och pratade skilsmässa och delade erfarenheter. Detta var redan 2014. Vi sitter fortfarande och pratar över en kopp kaffe (och ni kan vara med oss genom våra ‘Talks’). Nu har han varit med från start och ”pilotat” stora delar av de tjänster som nu lanseras. Geniunt och med massor av hjärta.

Nästa vecka kommer ni lära känna Linda – Jag och Linda blev ihoptussade öven en lunch. Det blev lång lunch! Linda är klok, erfaren och brinner så för att lyfta barnens perspektiv i ett uppbrott. Där är så många barn som kommer i kläm och som får ärr för livet. Dessutom har hon precis släppt en synnerligen hjälpsam bok. Du hittar den här. 

Så, allteftersom kommer alla våra kunniga rådgivare att lyftas fram och ni kommer få lära känna dem. Jag ger er storyn längs med vägen, det finns nämligen alltid en personlig sådan. Det är sådant jag tror på, för att kunna ge rätt och personlig hjälp vidare.

Ha en fin kväll,

Charlotte

PS. Vet du någon som går igenom ett uppbrott just nu och har det lite kämpigt? Tipsa om oss. Pay it forward.