Att ta sig vidare…

The way to get….

…over heartbreak isn’t simply to meet someone new..

Man kommer inte över någon på riktigt förrän man träffat någon ny”

”Inte en lösning”

Detta påstående är inte sällsynt, men att starta i den änden med att hitta någon ny, en ersättare, för att undvika ensamhet, känna att man duger eller vad det nu kan vara, är sällan en bra idé.

Att lämna eller bli lämnad, det senare kan många gånger vara jobbigare men det är då ännu viktigare att ta separationen i ett antal steg. Det finns inga universallösningar men vi har försökt oss på en slags ”guide” de där dagarna när precis allt känns mörkt och man vill stanna kvar i sängen med täcket över huvudet. För sådana dagar kommer att finnas. Men som tur är inte för evigt.

”Acceptera”

Det har hänt, relationen fungerade inte och separationen är ett faktum. Det gör ont och det måste få göra ont. Det är skrämmande och det är naturligt att det är skrämmande. Du har inte svar på allt och kommer inte heller att få det. Än mindre vet du vad framtiden innebär, det får framtiden själv utvisa. Ensamheten kommer ibland att kännas så stark att du inte tror att du ska överleva den. Det finns bara ett råd och det är att acceptera att de här känslorna, ju mer du försöker trycka bort dem desto längre tid kommer de att hålla sig fast.

”Resa & Upptäcka”

Alla har givetvis inte möjligheten att ge sig ut och resa, men vi flesta har möjligheten att upptäcka något nytt. Platser man inte upplevt tillsammans med sitt ex – alltifrån ett museum till grannstaden. Det får dig att tänka på något annat, uppleva något nytt och spendera kvalitetstid med en vän. En dag då ni bestämmer att ni är i nuet. Ni kan prata om det som gör ont vid ett annat tillfälle. Alternativen är många, men stanna inte under täcket. Och ta inte itu med enbart det allra nödvändigaste. Det kan vara svårt att ta åt sig den allra första tiden, men låt det inte dröja för länge. Tillåt dig dras ut av en vän, för hen gör det av en anledning – att få dig ett steg närmare att må bättre.

”Träna”

När man är deppig är det lätt att hoppa över att laga den där middagen man borde och kanske blir det pizza, tacos och godis lite oftare än normalt. Det kan väl kortsiktigt vara okej men utan en välmående kropp och hälsa så kommer du klara separationen sämre. Att träning frigör endorfiner är ju ingen hemlighet och endorfiner behövs extra mycket denna tid.

”Vännerna”

Det kan vara klokt att vara lite selektiv när det gäller vem man prioriterar att umgås med. Det du behöver är vänner som genuint finns där för dig och ger dig energi. Som får dig att tänka i andra banor, ger dig handfasta råd och inte bara håller med om allt du säger. Det kan låta hårt men välj bort de andra, iallafall just nu.

”Hobbies”

Vi har väl alla någon drömt om eller tänkt på att vi skulle vilja börja med något, en ny hobby eller återuppta någon vi inte hunnit med på ett tag. Det finns inget bättre tillfälle än nu att börja. Som en extra bonus träffar du nya människor som delar ditt intresse – kanske helt nya vänner och en ny miljö som inte alls påminner om ditt ex och ert gemensamma liv. Har du drömt om att skriva en bok? Den drömmen delar du i så fall med väldigt många och det finns många bra skrivarkurser. Oavsett om du drömmer om att skriva en bok eller inte, så är skrivandet en väldigt bra terapiform.

”Dejting”

Nej, det är inte det första man vare sig tänker på eller har lust med, vilket både är rimligt och klokt. Att ”kasta” sig ut för att hitta någon som ska fylla ett tomrum och dämpa ensamheten är sällan en framgångsmodell. Det är när du känner att du inte gör det för att fylla det där tomrummet, när du tagit dig igenom processen och läkt på riktigt som det är lämpligt att börja dejta. Men som med allt annat, det finns inga raka rätt eller fel men tillåt dig att låta just detta ta tid. Och vill du dejta, var extra vaksam vem du väljer, eller ännu hellre – vem du fortsätter dejta. Fortsätt inte dejta en person som inte känns rätt ”bara för att”. För kom ihåg – du kommer inte att hitta lyckan hos en annan person, kanske snarare, tvärtom.

”Karriären”

Har du som så många andra inte haft tiden att fokusera på dig själv och på din egen karriär? Jobbar du med det du vill jobba med eller har du kört på i samma hjulspår för att du helt enkelt inte prioriterat dig själv?  Nu finns det större utrymme för att förändra och/eller satsa mer på jobbet, för dig som vill och tycker att jobbet är viktigt. För dig som trivs md ditt jobb och var du är i karriären kanske det större utrymmet för dig själv kan gå åt något som du längre drömt om men som tiden tidigare inte tillåtit.

”Vision Board”

Vi skulle väl aldrig bygga ett nytt hus utan en ritning eller göra om köket utan att ha en bild framför oss hur det nya köket kommer att se ut. Varför skulle vi då inte ha det för det viktigaste av allt – vår egen framtid?

Vad är viktigt för dig (mer än barnen)? Hur skulle du vilja att din framtid såg ut? Tänk inte för allmänt utan försök att verkligen tänka igenom vad DU vill – börja lista ner, högt som lågt. När det börjar utkristallisera sig lite mer så är det ingen dum idé att hitta bilder som illustrerar vad du vill, vart du är på väg och hur du vill att din framtid ska se ut. Stoppa inte ner ditt ”vision board” i en låda utan ha det framme som en form av ”guide” som påminner dig om ditt nya liv.

”Tålamod”

Det finns de som är lyckligt lottade och läker snabbat, men det innebär inte att det gäller för dig.Ha tålamod. Även när du tycker att du tagit dig igenom processen kommer det att finnas dagar då det gör ont igen. Dagar då du saknar ditt ex och det liv ni hade tillsammans. Dagar då du funderar på hur allt skulle ha varit om (detta ”om” som gärna dyker upp lite för ofta, men som det är omöjligt ha hitta några svar på). Tillåt dig själv att vara i känslorna. Känn efter varför du känner de där känslorna och viktigast av allt; se till att ta hand om dig själv på det sätt du behöver där och då. Och fastna inte  under täcker i grubblandet, tillåt vännen dra iväg dig, ta fram ett skrivblock, anmäl dig till den där kursen du länge velat gå men inte haft tid för. Ägna dig åt dig själv och dina intressen.

Det finns inte någon ”one right way” hur man går vidare från något så jobbigt som t ex en separation eller skilsmässa. Men en sak är säker och det är att tiden läker alla sår och kroppen och själen har en förunderlig förmåga att läka.

Att lämna det som varit.
Inte glömma.
Bara lämna.
Vi behöver inte glömma.
Men vi behöver öva på att lämna.
Lämna det som stjäl energi.
Stort som smått.
Låt det falla av.
Som löven om hösten.
De har gjort sitt nu.
Och när vi lämnar.
Ger vi plats åt något nytt.
Men först då.
När vi vågat.
Lämna.

Peter Svärdsmyr

Källa: Medium, S Kaur 

 

Står du där precis i början, en bit in i separationen eller funderar du på att separera men vet inte riktigt om du kommer att våga ta steget? Kanske har du inte alls bestämt dig utan befinner dig mitt bland en massa tankar som spretar åt många håll. Kanske känner du att relationen gått på sparlåga för länge och att om ingenting förändras kommer ett uppbrott vara oundvikligt. Var du än befinner dig så finns vi på Endbright här – med hjälp och stöd, oavsett om det gäller tips och råd för att rädda relationen som går på sparlåga, eller som stöd under din skilsmässoprocess. Du bestämmer själv precis vilken typ av hjälp och i vilken utsträckning just du behöver. Tveka inte att kontakta oss på Hello@endbright.se så tar vi det därifrån.